artisticstudio.blogg.se

Uppleva material

Kategori: Allmänt, Bild

 Under en workshop i bild på Högskolan i Borås fick vi komma in i bildsalen som var uppdukad med en buffé av material. Det fanns allt från skrivarpapper, naturpapper och papper för oljepasteller till kol, akvareller i tre olika former och matvaror så som soja, matolja och mjöl. 
 
 Buffé dukad med alla möjliga olika material
 
Under dagen fick vi möjlighet att testa alla olika material för att se hur de beter sig tillsammans och på olika underlag. Dagens arbete skulle göras abstrakt, ingenting som skapades skulle vara konkret. 
 
Som hjälp att arbeta abstrakt, vilket många kan finna svårt, fick vi välja ut en bild som tilltalade oss bland ett antal bilder. Sedan fick man välja ett ställe på bilden som innehöll olika färger och former inom ett område ungefär lika stort som ett frimärke. Det lilla området användes sedan som mall, genom att använda olika material skulle man förstora bilden till ca 15*15cm, jag valde att arbeta med silkespapper. Genom den här övningen fick man en bra mall att utgå ifrån då man testade olika material. 
 
Mall för abstrakt arbete 
 
Sedan gällde det att gå loss på materialen och utforska och upptäcka.
 
 
 Våra modeller fick vi även utskrivna i färgkopior, dessa använde vi sedan för att lägga olika mönster med. 
 Mönster gjorda av min mall
 
Jag som inte har svårt att arbeta abstrakt övergav snart min mall för att bara testa olika material och underlag.
 
 Bilder gjorda av olika blandningar av material på olika sorters papper
 

Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (LGR11, ss. 9-10) redogör för att skapande och lek är centralt då elever i de tidiga skolåren ska ta till sig kunskap, samt att eleverna ska få skapa i bild. Skolan ska även utveckla och stimulera elevernas självförtroende och vilja att prova egna idéer, samt kreativitet och nyfikenhet. Vidare redogör LGR11 (2011, s. 9) att eleverna i undervisningen ska få förståelse för hur olika levnadssätt kan påverka samhälle och natur, samt hur levandet kan anpassas för en hållbar utveckling.

Läroplanen för förskolan98 (Lpfö98 rev. 2010, s. 7) redogör att verksamheten ska erbjuda barnen ett mångsidigt utbud av aktiviteter som utgår från barnens intressen och erfarenheter. Barnen ska få möjlighet att söka kunskap utifrån skapande, utforskande och samtal. Barnen ska även få ett förhållningssätt till natur och miljö som har hållbar utveckling i fokus.

Mina tankar
Aktiviteten kan absolut anpassas till förskolan eller förskoleklassen, dock tror jag att det kan  vara en bra idé att introducera aktiviteten i mindre skala. Barnen kan ha ett mindre utbud att testa med, kanske börja med att testa olika sorters färgpennor och kritor på ett par olika sorters papper för att inte barnen ska få ett intryck av att aktiviteten är överväldigande. Aktiviteten stimulerar barnens skapande förmåga, nyfikenhet, kreativitet och vilja att söka kunskap och testa egna idéer. Under aktiviteten är det svårt att inte samtala, beskriva och berätta hur och vad man skapar, vilket utvecklar barnens språk. Genom att skriva ut flera bilder av någonting barnen skapat för att sedan låta dem lägga olika pussel och mönster med dem utvecklar barnens matematiska tänkande. 

Gör man en liknande aktivitet med barn i förskolan eller förskoleklassen tror jag dock att det är viktigt att samtala med barnen om natur och miljö och hur vårt levnadssätt påverkar miljön. I aktiviteten går det åt en väldig massa material. Speciellt omsättningen av papper bör man samtala med barnen om och berätta och visa hur papper skapas och vad som händer med returpapper. 

 

 

Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på internet: Lpfö98

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på internet: LGR11