Fältdagar i förskoleklass
Kategori: Allmänt, Didaktiskt mareial, Fältdagar, VFU
Innan VFUperioden började skulle vi gå ut tre dagar på VFUplatsen och ha fältdagar för att träffa barnen och se vad de var intresserade av och vad de arbetade med just nu. Det skulle vi göra för att ha underlag då vi valde vad vi skulle göra för didaktiskt material att ha med oss till VFUplatsen. Jag har gjort min VFU i en förskoleklass på en stor skola i en mindre stad.
Några dagar innan jag skulle ha mina fältdagar fick jag ett samtal av min handledare som berättade att hon var sjukskriven och inte skulle vara med under mina fältdagar. Jag skulle i stället få följa tre olika vikarier. Min handledare berättade i alla fall att barnen skulle börja arbeta med klockans hel- och halvtimme under mina fältdagar. Eftersom vikarien som jag följde första dagen inte varit på varken skolan eller i förskoleklass tidigare valde jag att introducera klockan med barnen. Jag gick igenom vad minut- och timvisaren hette och visade och även hur klockan ser ut då den är hel och halv. Barnen verkade redan intresserade då de fick se att jag hade en klocka med vid morgonsamlingen. Då jag visat hur klockan såg ut då den var hel och halv kom det många frågor från barnen: "Hur ser klockan ut när den är halv tio?", "Hur ser klockan ut när vi ska gå på rast?", "Hur ser klockan ut när den är fem?" och liknande. De andra två dagarna repeterade jag det vi gått igenom under första samlingen och barnen kom även ofta med frågor under dagen om när det var mat, när vi skulle gå in och hur lång tid det var kvar till förskoleklass var slut för dagen. Efter mina tre fältdagar kände jag att klockan och tid var ett bra ämne att välja till mitt didaktiska material och till aktiviteter att göra med barnen. Barnen visade stort intresse för klockan och pratade mycket om tid under mina fältdagar, även att jag fått introducera klockans hel- och halvtimme med barnen gjorde att det kändes som ett bra ämne att välja till mitt didaktiska material.