artisticstudio.blogg.se

VFU

Kategori: Allmänt, VFU

Utöver mitt didaktiska material så har jag under min VFUperiod varit med om en hel del, så som föräldramöte, kompetensutvecklingsdag, föreläsning om Infomentor, planeringar, möte med rektorn och mycket mer. Jag har även fått göra en hel del med barnen i förskoleklass, utöver mitt didaktiska material. Under hela perioden har vi arbetat med tid och klockan och gjort lite olika aktiviteter runt detta. 

Barnen har exempelvis fått göra egna klockor i papper. Barnen fick var sin mall och min handledare visade hur de skulle göra för att få en egen klocka som de gjort själva. Jag hjälpte barnen att påminna dem om hur de skulle göra och vägledde dem under skapandet medan min handledare tog ett steg tillbaka. Barnen lekte gärna med sina klockor och ställde in olika tider, klockorna fick de sedan ta med sig hem.

 

Barnen fick även göra egna blomlådor. Vi samtalade mycket om våren och vårtecken, barnen fick plocka vitsippor och rita av och så fick de även göra egna blomlådor. Även här visade min handledare hur barnen skulle göra och tog sedan ett steg tillbaka och lät mig vägleda dem under skapandet. Då blomlådorna blev färdiga hängde jag upp dem i klassrummet och det blev fantastiskt somrigt och fint och barnen ville gärna visa varandra vem som hade gjort vilken blomlåda.

 

Barnen fick även fundera över hur lång tiden kan kännas beroende på vad man gör. De fick sitta stilla i en cirkel i 15 sekunder och sedan fick de springa runt klassrummet och se hur många stolsryggar de kunde vidröra på samma tid. Sedan fick de göra samma sak med 30 sekunder. Många barn upplevde att tiden gick fortare då de sprang runt klassrummet än då de satt still i cirkeln. Sedan lekte vi ”knivleken”, det är inte så farligt som det låter, barnen delas upp i lag och lagen får stå på kö i en rad. Sedan får varje lag en matkniv var och en angiven tid, sedan springer det barn som är först i kön så långt den vågar och sätter ner kniven i marken. Det svåra med leken är dock att hinna springa så långt som möjligt, sätta ner kniven och hinna tillbaka över startlinjen innan tiden tar slut. Eftersom skolan under min andra vecka fick tillträde till sin nybyggda idrottshall och barnen var väldigt sugna på att springa runt i den stora hallen så gjorde vi leken där inne, fast med ärtpåsar i stället för matknivar. Vissa barn brydde sig inte om tiden utan sprang längst för att vinna, andra brydde sig inte om att komma långt, bara de hann tillbaka över startlinjen i god tid innan tiden var slut. 

 
Kommentera inlägget här: